Що говорити на співбесіді: поради з книги «Ask a manager»

Книга "Спитай у керівника" Елісон Ґрін

Як пояснити, що ви звільнилися з попереднього місця роботи, бо ваш керівник — несповна розуму? Конспектуємо відповідь на це й інші питання про співбесіду з книги «Ask a manager» Елісон Ґрін.

Елісон Ґрін понад 10 років консультує інших, як вирішувати проблеми на робочому місці. У своїй книзі «Ask a manager. Спитай у керівника, як працювати з нетямущими колегами й босами, які крадуть ваш робочий час» видавництва Vivat вона дає практичні поради, як за допомогою конструктивної розмови вийти з незручних ситуацій, що трапляються на співбесідах. Ми вибрали кілька найпоказовіших прикладів. 


Що важливо розуміти про співбесіду

Іноді, вирушаючи на співбесіду, ми забуваємо про те, що не лише компанія буде оцінювати, наскільки їй підходить потенційний працівник, а й ми будемо оцінювати, наскільки нам підходить ця компанія. 

Інтерв’ю у жодному разі не є допитом чи грою в одні ворота. І ви — не пасивна, а рівноправна сторона процесу. Зрештою, це роботодавець потребує вашої допомоги, щоб вирішити певну проблему. Щойно ви перестанете сприймати співбесіду як послугу з боку компанії, ви відчуєте себе більш впевнено і, можливо, не будете надто стресувати перед зустріччю.

Сприймайте співбесіду як будь-яку іншу ділову розмову: будьте чесними, поважайте себе і співрозмовника, не соромтеся ставити питання, оцінюйте власні вигоди і пропонуйте користь компанії. А що робити у незручних ситуаціях на співбесіді, читайте у книзі Елісон Ґрін.


Ситуація №1. Ви припустилися помилки у резюме

Звісно, уникати помилок — одна з основних порад для написання привабливого резюме. Але, зрештою, усі помиляються, і це не завжди вказує на те, що ви безвідповідальна неграмотна особа. Іноді це просто означає, що ви людина.

Що робити? Якщо на вашу помилку вам вказав інтерв’юер, сприйміть це з гідністю — продемонструйте, що легко визнаєте помилки і готові їх виправляти: «О ні! Дякую, що звернули мою увагу, я обов’язково це виправлю. Я завжди перевіряю свої тексти, тому мені особливо прикро за таку помилку». 

Якщо ви самі помітили помилку після відправки резюме, не покладайтеся на те, що рекрутер її не помітить. Краще зіграйте на випередження і визнайте, що помилилися, перед початком співбесіди. Наприклад: «Перш ніж розпочати, я маю попередити, що я закінчила університет не у 1912 році, як зазначено в моєму резюме, а у 2012. Сподіваюся, вас не засмутило, що я виявилася не таким уже й довгожителем. Я завжди перевіряю свої тексти, тому мені особливо прикро за таку помилку».

Так ви продемонструєте свою чесність, вміння визнавати помилки і з гідністю виходити з незручних ситуацій.  


Ситуація №2. На співбесіді вам ставлять дискримінаційні питання

Незважаючи на те, що закон забороняє приймати рішення про працевлаштування кандидата на основі його віку, раси, релігії чи сімейного стану, такі питання продовжують озвучувати на інтерв’ю. 

Елісон Ґрін радить спочатку розібратися, що стоїть за цим питанням. Якщо рекрутер просто намагається зав’язати дружню бесіду, спитавши у вас щось особисте, то відповівши на питання ви дійсно зможете швидше налагодити з ним контакт.

Якщо ж ви розумієте, що за допомогою подібних питань вас намагаються оцінити, щоб у подальшому прийняти рішення про роботу з вами, варто напружитись. 

Що робити? Спробуйте визначити, яке занепокоєння стоїть за питанням рекрутера, і відповідайте одразу на нього. Наприклад, розпитування про дітей зазвичай висловлюють занепокоєння вашою залученістю у роботу. Тому замість відповідати на незручне питання, переконайте інтерв’юера у своєму професіоналізмі: «Можете бути впевнені — ніщо не завадить мені повноцінно відпрацьовувати усі робочі години. Робота для мене — головний пріоритет».     

До речі, у цій статті ми зібрали найяскравіші приклади непрофесійної і відверто дискримінаційної поведінки рекрутерів та спитали в експертів, як варто поводитись у такій ситуації.


Ситуація №3. Як пояснити, чому ви змінили роботу, якщо причина у тому, що ваш керівник — несповна розуму

Піти з роботи через жахливого боса чи нездорову атмосферу в компанії — цілком нормально, вважає Елісон Ґрін. Зрештою, саме ці причини робили вас нещасливим, тож хай якими «неробочими» вони здаються, ви маєте право послуговуватись ними при звільненні.

Проблема у тому, що озвучити все це на співбесіді — не найкращий варіант. Хоча рекрутери прекрасно розуміють, що подібні ситуації дійсно трапляються, вони все ж таки вперше вас бачать, тому не можуть бути впевнені, що справа не у вас.  Ось чому прийнято у жодному разі не паплюжити попереднього роботодавця. 

Що робити? Шукати інші аргументи. Наприклад: 

«У мене була можливість багато чого навчитися на моїй колишній роботі — я опанувала А і В. Та насправді мене цікавить робота із С, проте на попередній посаді займатися цим не було можливості. Тому я і зацікавилася вашою вакансією».    

«Певний час я працювала із менеджеркою, яка наймала мене роботу. Проте нещодавно вона звільнилася, і я усвідомила, що тепер відділ працює у напрямку, який мені не зовсім підходить».  


Ситуація №4. Рекрутер хоче почути рекомендацію від керівника з попереднього місця роботи, але той ще не знає, що ви у пошуках

Насправді пошук нової роботи, поки ви ще працюєте, сьогодні досить поширена практика, якою вже нікого не здивуєш, зокрема і рекрутерів. Тому у більшості випадків вони вас зрозуміють і врахують той факт, що поки ви не бажаєте розкривати теперішньому роботодавцю свої плани. 

Що робити? Якщо інтерв’юери наполягатимуть на рекомендаціях з попереднього місця роботи, запропонуйте їм альтернативу. «Мій нинішній роботодавець не знає, що я збираюся піти. А якщо дізнається до того, як я прийму нову пропозицію, моя робота там може опинитися під загрозою. Я можу ризикнути, але краще давайте надам рекомендації від інших людей, які можуть охарактеризувати мене як працівника».


Ситуація №5. Як попросити про додаткові пільги

Тут усе залежить від вашої професійної «ваги» — чим ви досвідченіші і чим більше компанія хоче вас у команду, тим прийнятнішими будуть ваші прохання. Але у будь-якому разі ви маєте розуміти, чи є у роботодавця можливості дати вам бажане і чи співвідносяться ваші забаганки із вашою професією та посадою. 

Що робити? Будьте відвертими стосовно того, чого прагнете, але не надто вимогливими. 

Якщо ви хочете віддалений графік роботи: «Моя робота дуже підходить для виконання з дому, тому я зазвичай працюю віддалено кілька разів на місяць / тиждень. Чи є можливість, щоб я продовжувала працювати у зручному для мене режимі?» 

Якщо ви хочете власний кабінет: «Чи є можливість отримати власне приміщення? Моя робота потребує концентрації, а тихе місце допомагає мені зосередитись і робити набагато більше». Звісно, якщо у компанії взагалі немає окремих кабінетів, ви його не отримає, як би не попросили. Але спробувати можна. 


Ситуація №6. Ви зрозуміли, що промахнулись, озвучивши очікувану зарплату

Обговорення зарплати — один із найбільш тривожних моментів співбесіди. Потрібно назвати суму не нижчу за ту, яку готовий заплатити роботодавець, і при цьому не вищу — щоб вам не відмовили як занадто дорогому фахівцю, хоча ви погодилися б і на нижчу зарплату.

Що робити? В ідеалі — ретельно промоніторити питання зарплати, щоб бути впевненим, що названа вами сума підкріплюється ситуацією на ринку. Якщо ж ви все-таки помилилися і усвідомили це, спробуйте прокоментувати це так:

«Буду з вами чесною — я новачок у цій сфері, тому все ще коригую мою інформацію стосовно діапазону заробітної плати».     

«Ви можете назвати діапазон, який ви розраховували почути? Мене настільки цікавить ця посада, що я готова бути гнучкою у питанні оплати, якщо все інше у пропозиції є належним».


Ситуація №7. Ви хочете відхилити пропозицію

Якщо ви переймаєтесь, як повідомити рекрутера про свою відмову — не переймайтеся. Кандидати роблять це постійно — це невід’ємна частина процесу пошуку роботи і найму працівників, тому роботодавець навряд чи буде шокований чи обурений вашим рішенням. Ви маєте таке ж право відхилити пропозицію, як і компанія — відмовити вам у роботі. 

Що робити? Будьте відверті:

«Дуже дякую вам за пропозицію.

Я ціную час, який ви витратили на спілкування зі мною, та після тривалих роздумів я вирішила відхилити пропозицію. Я усвідомила, що хочу приділяти більше часу Х, тоді як на цій посаді це не передбачено у такому обсязі, як мені б хотілося.

Я ціную вашу відвертість стосовно діапазону заробітної плати. Думаю, ми перебуваємо занадто далеко один від одного у питанні окладу, тому я маю відхилити пропозицію.    

Та я справді дуже вдячна за можливість познайомитись із вашою компанією і бажаю вам усього найкращого у вашій роботі». 


Більше порад, що говорити під час інтерв’ю з рекрутером, шукайте у книзі Елісон Ґрін
«Ask a manager» видавництва Vivat.


Читайте також

Як розмовляти з керівником: поради з книги «Ask a manager»

Як розмовляти з колегами: поради з книги «Ask a manager»

10 порад, як попросити на роботі про гнучкий графік

  

Ещё 4 интересные статьи

Профессия: дизайнер презентаций. Что учить, где работать и с чего начать?

Що писати у резюме технічним спеціалістам?

Що писати у резюме технічним спеціалістам? Базові поради і кілька специфічних

Книги для кар'єри й професійного розвитку

16 книг для пошуку свого призначення та професійного розвитку: вибір Анни Мазур

Як втратити себе і заново знайти: кар’єрні інсайти від Global Shapers Community