Як сфокусуватися в інформаційному шумі? Конспект книги «Не турбувати!»

Як сфокусуватися в інформаційному шумі? Конспект книги «Не турбувати!»

Щоб досягати успіху і витримувати конкуренцію на ринку праці, потрібно розвивати у себе здатність до концентрації та регулярно використовувати її в роботі, вважає Кел Ньюпорт. У своїй книзі «Не турбувати!»  він радить, як фокусуватися на важливому в умовах постійного інформаційного шуму. А ми конспектуємо 🙂  

Чому зосереджена творча праця – головна фішка на ринку праці

Авторським терміном «зосереджена творча праця» Кел Ньюпорт називає професійну діяльність за умов найбільшої концентрації, яка дозволяє нам видобувати максимум зі своїх інтелектуальних можливостей.

Багатьох видатних людей об’єднує схильність до зосередженої творчої праці:

  • фізик-теоретик Пітер Хіггс так сильно ізолював себе від світу, щоб зосередитись на науковій роботі, що його ледве змогли знайти після присудження Нобелівської премії;
  • Джоан Роулінг не користувалася соцмережами поки писала серію книжок про Гаррі Поттера;
  • президент Microsoft Білл Гейтс двічі на рік влаштовує собі «тиждень роздумів», під час якого читає і розмірковує на самоті.

У той час, як успішні люди розуміють важливість концентрації для продуктивної роботи і будь-яким чином намагаються її досягти, більшість із нас поступово втрачає здатність зосереджуватися.

Причина – стрімкий розвиток соцмереж, імейлів, розважальних медіа, які призводять до того, що офісний працівник сьогодні витрачає більше 60% робочого часу на спілкування та серфінг в інтернеті.

Виходить, що важлива робота, яка потребує концентрації, поступово підміняється другорядними справами або виконується уривками і без зосередження.

Звикнувши до поверхового виконання роботи, важко повернути собі здатність концентруватися.

Навіщо нам взагалі потрібна здатність до зосередженої творчої праці?

  1. Щоб мати цінність в умовах сучасної економіки, потрібно вміти швидко навчатися новому.
  2. Щоб досягти успіху, ви маєте створювати найкращий продукт / надавати найякісніші послуги.

Обидва ці завдання вимагають зосередженої інтелектуальної праці, а отже, вона стає головною перевагою кандидата на ринку праці. А у майбутньому досягати успіху і витримувати конкуренцію (як з іншими, так і навіть з роботами) будуть ті, хто розвине у себе здатність до концентрації та регулярно використовуватиме її в роботі.  

Власне, про це і книжка Кела Ньюпорта – як натренувати себе зосереджуватися і видавати максимум своїх розумових здібностей.

Як зосередитись в умовах інформаційного шуму: правила

Правило №1. Працюйте зосереджено

Для початку Кел Ньюпорт радить обрати для себе найбільш підходящу стратегію впровадження зосередженої праці у ваш графік.

1. «Чернечий» підхід – коли ви повністю відкидаєте другорядні справи, щоб зосередитись на головному. Така стратегія підходить тим, хто намагається досягти чіткої професійної цілі – написати книжку, захистити дисертацію або зробити важливе відкриття.

2. Дворежимний підхід – коли ви розділяєте свій час і одну частину присвячуєте зосередженій праці, а іншу – другорядним справам. Наприклад, концентруєтесь на важливому проекті протягом 1-2 днів на тиждень.

3. Ритмічний підхід – це найпростіший спосіб практикувати зосереджену творчу працю, коли ви щодня визначаєте конкретний час для її виконання та перетворюєте необхідність концентруватися на регулярну звичку.

4. Журналістський підхід – коли головне завдання, що вимагає максимальної концентрації, ви виконуєте у паузах між іншими справами. Назва підходу відсилає до специфіки роботи журналіста, який змушений відкладати серйозну статтю чи книгу заради миттєвої реакції на появу новини.

Яку б стратегію ви не обрали, нею все не вичерпується. Щоб використати час для зосередженої розумової праці максимально ефективно, Кел Ньюпорт рекомендує створювати власні робочі ритуали, які допоможуть швидше зануритись у стан концентрації та довше у ньому перебувати.

Розроблений вами ритуал має включати у себе відповіді на 3 питання:

  • де будете працювати і як довго;
  • як будете працювати;
  • як будете підтримувати здатність до роботи.


Правило №2. Не бійтеся одноманітності

Як допомогти собі зосередитись на одному й тому самому завданні, якщо наш мозок постійно провокує нас відволіктись і отримати дозу миттєвого задоволення – переглянути відео чи перевірити соцмережі?

Не робіть перерв між відволіканнями. Робіть перерви у зосередженій праці

Відокремивши те, що вас відволікає, ви тренуєте свій розумовий м’яз, відповідальний за спрямування уваги. Виділіть окремий час для всього, що заважає вам зосередитись (соцмереж, пошти, спілкування), а решту часу цим не займайтеся. Плануйте ваші «відволікальні» сеанси як завгодно – сенс не в тому, щоб взагалі заборонити собі проводити час у соцмережах, а у тому, щоб решту часу присвятити саме зосередженій розумовій праці.   

Медитуйте продуктивно

Ця порада не про те, як звільнитися від думок. Навпаки, вона про те, як зосередитись на одній-єдиній думці, не відволікаючись, у той час, як ви чимось зайняті фізично (ходите, бігаєте, приймаєте душ). Кел Ньюпорт називає це свідомою медитацією і пропонує таким чином вирішувати конкретні робочі завдання, що вимагають концентрації.


Правило №3. Звільніться від соціальних мереж

Кел Ньюпорт не пропонує повністю відмовитися від соцмереж, але дає поради, як зіскочити з їхнього гачка.

Застосовуйте принцип «тільки найнеобхідніше», вибираючи інтернет-ресурси

У першу чергу Кел радить визначитись зі своїми життєвими цілями (особистими й професійними). Далі ви повинні оцінити кожну із соцмереж, якими ви користуєтесь, а також інтернет-медіа, які ви регулярно читаєте, з такої точки зору – чи допомагають вони вам досягати ваших цілей. Від усього, що не приносить вам користі або приносить менше користі, ніж шкоди, варто відмовитися.

Позбавтеся соціальних мереж

Трохи радикальний, але дієвий спосіб: забороніть собі користуватися соцмережами протягом тридцяти днів, а після цього терміну проаналізуйте, чи стало ваше життя суттєво гіршим через неприсутність онлайн та чи помітив взагалі хтось, що вас не було в мережі 30 днів. І залишайтесь у мережі, тільки якщо відповіли «так» хоча б на одне питання.  

Не користуйтеся інтернетом для розваг

Ретельніше обирайте, чим займатиметесь у вільний час. Досить часто ми заповнюємо вільний час серфінгом в інтернеті і перевіркою соцмереж через те, що не маємо більш привабливої альтернативи. Якщо ж ви заповните своє дозвілля чимось якісним, вам менше хотітиметься відволікатися на несуттєве.


Правило №4. Позбавтеся всього дріб’язкового

Можливо, вам буде важко прийняти цей факт, особливо якщо ви весь день крутитесь в офісі з купою справ, та все ж таки. 

Другорядні справи, які вимагають все більше часу й уваги, не є настільки важливими, якими здаються.

Як визначити, які справи є для вас другорядними, та звільнити час для зосередженої розумової праці?

Плануйте кожну хвилину вашого дня

При цьому головне – не дотримуватися графіку будь-якою ціною, а усвідомлювати щохвилини, на що ви витрачаєте свій час, щоб не потрапити зайвий раз у пастку другорядних справ.

Спитайте шефа, скільки часу потрібно відвести на другорядні справи

Заручившись підтримкою керівника, який дозволить вам обмежити час на виконання другорядних справ і присвятити решту часу на справи більш важливі, ви легше зможете змінити свою робочу поведінку.

Закінчуйте роботу о 17:30

Або о 18:30, якщо працюєте з 10:00 🙂 Кел Ньюпорт називає це «нормованою продуктивністю»: вирішивши не працювати після конкретної години, ви будете шукати таких способів досягнення продуктивності, які дозволять вам виконати це зобов’язання.

Ну і наостанок – просто не відповідайте

Дозвольте собі не відповідати на лист чи повідомлення у месенджері, якщо це вам незрозуміло, нецікаво та якщо не трапиться нічого хорошого, якщо ви відповісте, і не трапиться нічого поганого, якщо не відповісте.

Кел Ньюпорт вважає, що зосереджена розумова праця приносить не лише економічну вигоду, а й допомагає отримувати більше задоволення від життя.

Зосереджена робота викликає відчуття значущості й важливості того, над чим ви працюєте, і наповнює роботу, а отже і життя сенсом.

Більше про робочі звички, які заважають вам зосередитись, про те, як застосовувати мнемонічні техніки для більшої концентрації, та зменшити кількість другорядного у вашому житті, читайте у книзі Кела Ньюпорта «Не турбувати. Як зосередитись в умовах інформаційного шуму» видавництва «Наш формат».


Насколько вы зависимы от интернета и гаджетов? 7 правил информационного детокса

Читайте также:  Как выбрать подарки коллегам на Новый год, не потратив все деньги и нервы?

Ещё 4 интересные статьи

20 нон-фікшн новинок до Книжкового Арсеналу

20 нон-фікшн новинок до Книжкового Арсеналу

Топ-10 найпопулярніших статей квітня на Happy Monday Talks

Що читати, щоб писати: 7 книг для копірайтерів

Що читати, щоб писати: 7 книг для копірайтерів

8 карьерных советов от героев сериала «Игра престолов»