Як розпочати кар’єру в HR без досвіду роботи?

Як почати кар'єру в HR з нуля?

Одна з наших читачок після 10 років роботи у галузі юриспруденції зацікавилась управлінням персоналом та спитала, що потрібно для того, аби збудувати кар’єру в HR з нуля.

Зазвичай ми відповідаємо на питання читачів у нашому Telegram-каналі, але цього разу вирішили присвятити відповіді окрему статтю, яка стане у нагоді всім, хто замислюється про кар’єру в HR. Дякуємо за відповіді нашому HR-експерту — Марині Молчан.


На яку стартову позицію в HR можна претендувати без профільної освіти та досвіду?

Для початку дуже важливо зрозуміти, що являє собою HR-функція в бізнесі та з яких компонентів складається. Так ви зможете оцінити, на якій позиції зможете не просто починати кар’єру, але й бути корисною компанії та розвиватись у майбутньому.

Наприклад, окремими функціями є рекрутинг (пошук, оцінка та підбір персоналу в компанію), управління компенсацією, оцінка персоналу тощо. У компаніях, що мають великий штат, ці функції виконують вузькі фахівці, які можуть навіть складати окремі відділи — наприклад, департамент Training & Development, який займається виключно навчанням та розвитком персоналу, або ж департамент Compensation & Benefits, який відповідає за управління винагородою співробітників компанії. У невеликих компаніях найчастіше є позиція HR Generalist, яка поєднує більшість HR-функцій, включно з рекрутментом (звісно, це залежить від конкретного типу компанії та потреб конкретного бізнесу).

Якщо ви свідомо цікавитесь кар’єрою в HR-менеджменті та вже маєте для себе певне розуміння, чим саме хотіли б займатись у сфері управління персоналом — ви вже маєте перевагу і вам варто підсилювати саме ті навички, які допоможуть розвиватись у бажаному напрямку.

Стартувати ж можна в одному з двох умовних напрямків — рекрутинг або робота з HR-процесами, які здебільшого пов’язані зі вже існуючим персоналом компанії.


З чого починати у рекрутингу?

Позиції, з яких можна і варто починати у першому напрямку – це recruitment researcher, асистент рекрутера або сорсер.

Якщо робота власне рекрутера включає усі етапи підбору персоналу (розміщення вакансії, пошук на різних ресурсах, співбесіду і оцінку кандидатів, організацію подальших етапів зустрічей з керівниками, збір рекомендацій з попередніх місць роботи тощо), то робота сорсера — це чистий пошук, без безпосередньої комунікації з кандидатом, але з глибоким аналізом величезної кількості інформації і бекграунду кандидатів. Тут важливо вміти знаходити необхідні дані, правильно використовуючи для цього пошукові системи, соціальні мережі тощо. Узагальнюючи, завдання сорсера — знайти потенційно відповідного кандидата на основі ключових вимог позиції, не вступаючи з ним у контакт, а надаючи дані і контакти рекрутеру або HR-менеджеру.

Якщо даний напрямок ляже вам до душі — варто розвиватися у подальшому як рекрутер, заглиблюватись у сферу діяльності компанії та працювати над скілами, які дозволять ефективно комунікувати з кандидатами.


З чого починати у сфері HR-процесів?

У другому напрямку варто звернути увагу на позиції асистента HR-менеджера, HR-адміністратора або ж офіс-менеджера з частковим залученням до HR-функцій. Тут можна бути включеним у кадрове діловодство, роботу з кадровою документацією, частково — у сорсинг персоналу, івент-менеджмент (що часто є складовою функціоналу HR Generalist), а головне — бути залученим до всіх або більшості HR-процесів і мати змогу бачити повну картину та зону відповідальності HR-фахівця у компанії.


Що важливо зробити для працевлаштування?

Навіть для стартових позицій я раджу вам проаналізувати власний досвід та знайти в ньому все, що могло бути дотичним до HR — наприклад, чи доводилось вам шукати людей у свою компанію / відділ, чи залучали вас до проведення співбесід із потенційними колегами, чи мали ви досвід формування вимог для опису вакансії для майбутніх співробітників, чи брали участь в адаптації новачків або ж, можливо, були наставниками чи менторами для молодих колег Усі ці активності є частиною роботи HR-фахівця — чим більше спільного з ними ви знайдете у власному досвіді, тим зрозумілішою і для вас, і для потенційного роботодавця буде ваша мотивація розвиватись у даній професії і ваша користь для компанії.

Також дуже важливо пам’ятати: незалежно від того, який із двох векторів ви оберете (рекрутинг чи HR-процеси), вам доведеться занурюватись у предметну сферу бізнесу компанії — чи то агро, чи то фарма, чи то маркетинг, адже без цього розуміння ефективним у професії HR-менеджера не стати.


Доречний кейс до вищесказаного — як я сама потрапила у професію HR-фахівця.

Я починала свій кар’єрний шлях із продажів і за деякий час стала у тому high performer, тому керівництво зорганізувало усіх сейлз-менеджерів компанії на періодичні зустрічі, де я ділилась своїм досвідом успішних продажів та допомагала колегам розбирати складні кейси у комунікаціях з клієнтами. Пізніше я розробила для сейлзів посібник зі скриптами ефективних телефонних продажів та методичку з типовими запереченнями клієнтів та шляхами їх вирішення. Так я спробувала одну з HR-функцій — навчання та розвиток персоналу. Згодом менеджмент залучав мене, а потім і повністю передав у мої руки процес відбору нових менеджерів із продажу, і так я спробувала повний цикл рекрутингу — від пошуку до адаптації новачків у компанії.


Чи варто перед стартом кар’єри в HR проходити спеціалізовані курси або тренінги?

Однозначно рекомендую це зробити, оскільки, опановуючи нову професію з нуля, дуже важливо не припуститись типових помилок новачків та не сформувати негативні шаблони.

Цінність спеціалізованих курсів перш за все у тому, що ви вчитесь у практиків, які використовують у якості матеріалів для викладання власні кейси. Окрім того, ви отримуєте вже узагальнений та добре структурований досвід сфери як підґрунтя для подальшого розвитку і завдяки структурі курсів маєте можливість скласти цілісну картинку про професію. Ну і, певно, найцінніше у спеціалізованому навчанні — ви зможете заручитися підтримкою ментора, від якого можна отримувати не лише відповіді на ваші питання, але й зворотний зв’язок стосовно вашого прогресу у навчанні та рекомендації для подальшого розвитку.

Серед курсів я рекомендую обирати ті, до викладання в яких долучаються практики. Наприклад, раджу звернути увагу на Lviv IT School — школа має три курси (вступ до професії, HR-менеджмент та рекрутинг), розроблені провідними практиками сфери. Якщо вирішили опанувати IT-рекрутинг, онлайн-курс від INDIGO Tech Recruiters — один із найкращих способів це зробити.

Аби отримати ґрунтовні знання в HR-менеджменті, порекомендую розглянути HRM школу Ганни Власової або ж програму «HRM у бізнесі» від Львівської бізнес-школи, що проходить у Києві та Львові. Обидві програми насичені практикою та дають вичерпні знання не лише для новачків у професії, але й для тих, хто вже працює у сфері.

Ще одним доволі практичним варіантом може бути інтернатура від компанії з подальшим працевлаштуванням — це практикують великі компанії зі сфер IT або консалтингу.


На які профільні групи варто підписатись у соціальних мережах?

Якщо ви вирішили розвиватись у HR-сфері — соціальні мережі й справді стануть вашим найкращим інструментом, адже саме у спеціалізованих спільнотах можна отримати безцінний нетворкінг із досвідченими колегами. Нижче — сторінки, на які я раджу підписатися.

HR-LAND — тут практикуючі професіонали обговорюють найкращі практики управління персоналом та розв’язують робочі кейси.

Rabota.ua для HR — ділиться крутими статтями з новинами та фішками сфери саме для HRів, а також регулярно проводить профільні події.

HeadHunter Україна — окрім публікацій актуального для HR-фахівців контенту, HeadHunter також проводить проект «Рекруторія» — серію безкоштовних вебінарів від провідних українських HRів.

HR Community HeadHunter — це майданчик спілкування та обміну досвідом між найкращими HR-спеціалістами країни.

Для пошуку ж першої роботи варто звернутись до групи HR_4_HR, яку призначено для обміну рекомендаціями кандидатів або вакансіями виключно у сфері HR-менеджменту.

Окрім соцмереж рекомендую читати блоги ProHR, Potok, блог про HR-аналітику — цих ресурсів достатньо для новачка в HR, аби отримувати повну та корисну інформацію про цікавинки професії.

А щоб бути у курсі найсвіжіших світових HR-трендів та одночасно підтримувати і прокачувати свою англійську (що вельми важливо для сучасного управлінця персоналом), порекомендую переглядати блоги міжнародних HR-спільнот: SHRM та CIPD.

І, до речі, Happy Monday регулярно публікують не тільки цікавий контент, але й підбірки кар’єрних можливостей, серед яких є чимало вакансій, зокрема і для тих, хто робить перші кроки в професії.


Які книжки для HR-фахівців варто прочитати?

Порекомендую зробити акцент на літературі, яка не просто дає теоретичні знання у сфері HR (це можуть бути праці з менеджменту Пітера Друкера або «Практика управління людськими ресурсами» Майкла Армстронга), але у першу чергу допомагає розвинути ті soft skills, без яких неможливо стати ефективним управлінцем з персоналу (наприклад, комунікативні та лідерські навички, емоційний інтелект тощо), а також формує розуміння того, як має функціонувати компанія.

Наведу нижче невеликий список книг, які стануть корисним та захопливим читанням для HR-початківця.

• Деніел Ґоулман «Емоційний інтелект».

• Стівен Кові «7 звичок надзвичайно ефективних людей».

• Дейв Логан «П’ять рівнів корпоративної культури».

• Абрахам Маслоу «Мотивація та особистість».

• Ласло Бок «Робота рулить».

• Фредерік Лалу «Компанії майбутнього».

• Джим Колінз «Від хорошого до величного».

• Лоррейн Ґраббс «Уроки лояльності».

• Генрі Мінцберг «Структура у кулаці. Створення ефективної організації».

Також порекомендую познайомитись із книжками Іцхака Адізеса та Патріка Ленсіоні — це must read для людини, яка хоче бути скіловим фахівцем у менеджменті.


Ну й наостанок — кар’єрні консультанти Happy Monday завжди готові провести 
для вас індивідуальну менторську сесію та допомогти зробити перші кроки максимально ефективно 🙂


Вам також буде цікаво

Як поводити себе на співбесіді, якщо у вас недостатньо досвіду для вакансії?

Как стать рекрутером в IT?

Як в дорослому віці отримати… першу роботу?

Ещё 4 интересные статьи

Як усвідомити свої сильні сторони та використовувати їх у роботі?

Як усвідомити свої сильні сторони та використовувати їх у роботі?

Як розповідати на співбесіді про свої слабкі сторони?

Як розповідати на співбесіді про свої слабкі сторони?

8 безкоштовних ресурсів для вивчення бізнес-англійської

8 безкоштовних ресурсів для вивчення бізнес-англійської

Конспект книги "Нові правила ділового листування"

Перш за все — повага й турбота. Конспект книги «Нові правила ділового листування»