Розвивайся або прощавай! Юнона Лотоцька про сприйняття нового досвіду

Розвивайся або прощавай! Як сформувати нові навички

Світ швидко змінюється, і ми можемо стати гнучкішими, постійно вчитися та бути відкритими до нового, аби встигати за темпом сучасності. Але замість цього відчайдушно опираємося змінам. У чому справа? 

Як навчитися конструктивно приймати нову інформацію і успішно розвивати нові навички? Про психологічні пастки і про те, як навчитися з ними жити, розповідає українська науковиця, психолог, дослідниця та експериментаторка Юнона Лотоцька.

 

Що таке ментальна модель?

 

Усі ми чули, що наш мозок задіяний лише на 10%. Але це не так. Мозок працює на 100% кожну секунду. А ось усвідомлювати ми можемо тільки маленьку частину того, що відбувається.

Зрозуміти, як саме сприймається нова інформація, допоможе простий образ. Уявіть собі, що 98% часу людина проводить у такій спеціальній високотехнологічній каструлі на голові. Там є екран, куда проектується її персональна інтерпретація реальності. Це і є наша ментальна модель — такий собі центр керування інтерпретаціями.

Трохи про користь автопілоту

Ментальна модель економить нам зусилля. Ви помічали, що мозок сам контролює багато дій без нашої активної участі? Наприклад, ви закриваєте квартиру або машину на автопілоті і не пам’ятаєте, як це зробили.

На автопілоті ми не тільки закриваємо двері. Ми працюємо, надихаємось, сваримося з коханими, намагаємося щось вирішити.

Діяльність мізків — затратна структура, яка вимагає великої кількості енергії. За добу наш мізок приймає багато тисяч рішень.

Автопілот економить нам ресурс і обирає з багатьох варіантів те, що йому (не вам) здається кращим. Завдяки цьому ми й живемо довго.

Ментальна модель працює, поки все стабільно. Як тільки щось в житті змінюється, наша каструля стає застарілою, з’являється потреба в апргейді. Так виникає набір шаблонів, якими ви користуєтеся. У когось цей сервіз із каструль більший, у когось – менший. Чим більше досвіду, тим більший у вас набір шаблонів по відношенню до світу.

Як працює наша каструля?

1.Тестує інших на схожість 

Наприклад, якщо у мене чорненька в білий горошок каструля, то я дивлюся на інших і думаю: «О, ось теж білий горох, значить, хороша людина». Але якщо в людини на голові, наприклад, друшляк, я думаю: «Like idiot». Тому що все, що незрозуміло, мій мозок сприймає як небезпечне. У кожного з нас, мабуть, були випадки, коли якась людина спочатку здавалася дивною і незрозумілою, але потім стала справжнім відкриттям.

Спробуйте, коли тестуєте людей, сказати собі: «Це лише моя інтерпретація. Друшляки цікаві тим, що відкриють мені інші грані, вони мають право на існування 🙂 »

 

2. Агресивна до реінтерпретації 

Тобто, якщо ви в щось вірите, ви будете це відстоювати. Наприклад, ви знаєте, що горобці стрибають, а хтось прийде і скаже, що горобці ходять. Нормальна реакція ментальної моделі: «Ні, і бути не може!» Ментальна модель агресивна в захисті своїх переконань. Якщо я в чомусь впевнений, мені дуже важко зрозуміти, що ця впевненість — тільки моє про неї уявлення.

Уявіть, що ваш бос дає вам завдання, ви приносите йому кілька різних варіантів рішення, а він каже, що це зовсім не те. Швидше за все, ви почнете сердитися і доводити, що він не правий.

Ми погано сприймаємо нове, бо мозок усіма силами прагне до гомеостазу — звичної течії. Сталість ментальної системи — це ознака виживання.

Чим сталіша ваша система, тим спокійніше може бути ваша «тушка» 🙂 Ось чому нам так важко сприймати нове.

 

Читайте также:  Кто такой копирайтер и что нужно знать о профессии новичку?

3. Проводить масштабування


Масштаб «я».
На рівні «я» зовнішні зміни є почасти небезпечні, бо порушують сталість системи — нове робоче місце, нова квартира, нові співробітники або шеф…. То дискомфорт, то страшно. Наприклад, ви приходите на роботу і вам кажуть: «Із сьогоднішнього дня у нас немає робочих місць і комп’ютерів. Працюйте так». Буде каструльний бунт, чи не так? Наш мозок не любить зовнішніх змін.

 

Масштаб контексту. Якщо ви, наприклад, маркетолог, ви мислите як маркетолог, розумієте задачі і цілі, дивитесь у майбутнє (де наші гроші післязавтра?), добре розумієтесь на сленгу маркетологів. І фінансисти вас цікавлять менше: «Я розумію свою функцію, а інші функції нехай мені пояснять».

 

Масштаб «буття». На цьому рівні ми розуміємо, навіщо потрібні всі зміни. Наприклад, навіщо нашій компанії автоматизувати якісь процеси. Ми розуміємо, як це зачепить особисто нас, розуміємо, які функції потрібно буде робити кожному та які наслідки це матиме.

Це і є вихід. Тільки в масштабі буття ми можемо приймати нове і йти далі.

3 кроки до змін

Всі правила змін вкладаються в 3 кроки.

1. Виявити проблему 

Ви розумієте: щось не так, треба щось робити. Наприклад: «У мене є зайва вага». Зрозуміти це просто, але нормальна доросла людина завжди намагається перестрибнути через другий крок. Тобто вона відразу починає думати, що робити (менше їсти, більше рухатися…) Але такі започаткування часто не призводять до результату. Тому що пропущено другий НАДВАЖЛИВИЙ етап — усвідомлення.

2. Усвідомити наслідки

Усвідомити – означає розібратися з довгостроковими і короткостроковими перспективами. У короткому тренді легко піти назустріч своїм або чиїмось бажанням і задовольнити їх. Але це буде ненадовго. Це знімає напругу ЗАРАЗ. Потрібно усвідомлювати, що зміни займають багато часу, це довгий тренд.

Короткий тренд називається трендом алкоголіка: мені погано, я вип’ю і відразу стане легше. Але у довгому тренді лікар обіцяв інфаркт/інсульт/цироз. А це вже серйозно.

Люди змінюються лише тоді, коли лякаються. І варто боятися задовольняти свої короткі тренди замість довгих. Повернемося до прикладу із зайвою вагою: повинно бути страшніше зараз з’їсти цукерок чи не випити води.

Варто вміти тримати мету (наприклад здорове тіло через рік-півтора), аби задоволення довгого тренду оплачувало напругу короткого.

3. Змінитися

Тільки після усвідомлення короткого і довгого тренду знаходиться саме ВАШЕ вірне рішення. Воно буде легким (доступним для реалізації) саме для вас. Так, в прикладі про зайву вагу хтось може почати більше рухатись, а хтось — менше їсти.

Рівень даності

Рівень даності — це ваш внутрішній дозвіл на дискомфорт*. Якщо у нашої каструлі є «вхід» для дискомфорту — це запорука успіху.

Хто з нас ненавидить свою зубну щітку? Ніхто! Тому що у нас є рівень даності — ви кожен день чистите зуби, так має бути!

Там, де високий рівень даності, ми дуже успішні. Там, де низький, – навпаки. Приклад низького рівня даності: ми хочемо, щоб нас завжди розуміли наші друзі. Або щоб в країні зміни відбувалися швидко і відразу. Але так не буває.

Скільки повторень потрібно?

Нашій ментальній моделі потрібно 5 разів зіткнутися з новою інформацією, просто щоб побачити щось нове. Тобто 5 разів наша каструля буде намагатися ігнорувати все, що їй не потрібно і що не вписується в звичну модель світу.

Лише на 5 раз інформація пробивається на рівень усвідомлення. А ще через 7 разів/занурень/зустрічей з’являється розуміння, як цим користуватися. Ще +14 — і виникає феномен зв’язки, коли людина формує для себе персональну цінність зміни: «Нащо це мені». На жаль, до цього етапу люди зазвичай не доходять і просто кидають розпочате.

Тільки після виникнення феномену зв’язки людина починає цінувати нове (чекати тренувань в залі тощо)!

Потім потрібний ще + 21 підхід, і ви практично Бетмен. У вас починає виходити частіше. Це вже вміння. Але якщо ви зараз кинете тренування, дуже швидко знову настане безлад.

Стійкий результат фіксується ще через +42 спроби. Разом — 89 зустрічей з темою. Саме так нове стає стилем життя. Це приблизно 1,5 роки на звичку.

Кожен із нас має навички, які вже стали стилем життя. І так можливо в кожній сфері, яку ви хочете змінити.

Увага! Існують речі, які терпіти не потрібно. Подумайте, що варто припинити терпіти, що вам зовсім не так вже і не важливо. Тому що ресурс волі виснажується.

Нове в нашому житті приходить через терпіння, час і любов. Побудувати якісні відносини в родині, реалізувати своє покликання, вести здоровий спосіб життя, вивчити англійську — заради цього варто попрацювати! Почніть йти цією дорогою до рівня даності. І в кінці отримаєте те, що не кинете.

*Дані дослідження «Психологія успіху і невдачі — теорія 10ти виборів» Лотоцька Ю.М. 2008-2015.

Читайте також в рубриці «Практикум»: «3 правила продуктивности от Google».

 

Ещё 4 интересные статьи

Як вирішувати спірні ситуації на роботі: 5 шаблонів для email-листування

Як вирішувати спірні ситуації на роботі: 5 шаблонів для email-листування

ак найти работу мечты и совершить карьерный переход

Как найти работу мечты: 4 шага к карьерному переходу

Как выбрать профессию в сфере дополненной реальности?

Как все успевать? Конспект лекции Оксаны Стехиной с карьерной конференции ProForum.

Как все успевать, сохранять баланс и не сойти с ума?