Як написати і видати власну книгу? Поради редакторки Богдани Романцової

Як написати і видати власну книгу?

Мрієте про письменницьку кар’єру, але не знаєте, з чого почати? Законспектували для вас вебінар редакторки і критикині Богдани Романцової від Центру літературної освіти Litosvita — про роботу над власним рукописом та комунікацію з видавцями. 

Богдана Романцова


Богдана Романцова — літературна критикиня та редакторка видавництва «Темпора», яка регулярно має справу з рукописами авторів-початківців. Богдана переконана — сучасний читач спраглий до українських книжок, тож достукатись до видавця простіше, ніж вам здається. Аби лише рукопис був якісним та цікавим.  



Як написати книжку: практичні кроки

1. Зрозумійте, про що і для кого ваша книга

По-перше, запам’ятайте, що книжка не може бути роздумами про все на світі. В основі майже кожної книги лежить продумана автором стратегія — навіть якщо він і стверджує, що книга прийшла до нього уві сні. 

Уявляйте собі книгу як ремонт у квартирі. Основний сюжетний каркас — це ваші стіни. І зрозуміло, що спочатку ви штукатурите стіни і вкриваєте їх шпалерами, потім кладете паркет і лише тоді завозите меблі і обираєте подушки для дивану. 

Крім основної ідеї й сюжету, постійно тримайте у фокусі своїх читачів — уявляйте, для кого пишете. Якщо хочете достукатись саме до українського читача, краще пишіть сюжетну жанрову книгу — мелодраму, детектив, горор тощо.


2. Визначте час і місце для роботи, а також обов’язкову кількість слів на добу

Щоб не просто писати книгу, а дійсно її завершити, пишіть постійно й регулярно. Для цього заплануйте собі окремий час для роботи над рукописом і пишіть там, де саме місце мотивує вас на творчість і ніхто не заважає. 

Відштовхуйтесь від мінімуму, який може написати кожен — сторінка на день. А краще встановіть собі щотижневий дедлайн за кількістю сторінок (щоденний буде вас втомлювати, а щомісячний — сприятиме прокрастинації).

Скільки взагалі має бути сторінок у книзі? Якщо ви початківець, краще вкластися у 75-80 тисяч слів, не більше, щоб не відлякати видавця, оскільки зараз охочіше видають коротші книжки. І майте на увазі, що нон-фікшн має бути коротшим за художню літературу — приблизно 60-80 тисяч слів.


4. Забезпечте собі фідбек на кожному етапі створення книги

Під час написання книги зворотний фідбек можуть забезпечити так звані альфа-рідери, які читають і коментують окремі розділи чи, наприклад, тільки початок твору.

Коли книга дописана, її варто показати бета-рідеру — людині, яка прочитає готовий текст ще до того, як ви відправите його у видавництво. Це цілком може бути ваш знайомий, але тут важливо, щоб бета-рідер не мав із вами занадто інтимних відносин і міг критично вас оцінити (тобто не був би мамою або коханою/коханим). Також для бета-рідера важливо бути начитаним у жанрі, в якому написана книга, і уважним до деталей.

Щоб отримати від бета-рідера максимально корисний фідбек, створіть для нього анкету, де попросіть висловити думку і звернути увагу на:

  • сюжет (його оригінальність, динаміку, можливі «дірки»);
  • героїв (правдоподібність їхнього характеру й мотивації, мови, розвитку протягом книги);
  • зайві елементи (героїв чи події, які не рухають сюжет).

Якщо не знайшли бета-рідера серед знайомих, зверніться до письменницьких груп на фейсбуці (наприклад, до «ЛІТОТИ»). Для початку спробуйте знайти бета-рідера безкоштовно (але тоді будьте готові й самі стати таким бета-рідером для когось).    


5. Відпустіть книжку

По-перше, не редагуйте книгу у процесі її написання. По-друге, не редагуйте книгу одразу після того, як її напишете. Зробіть тривалу перерву (5-6 тижнів), дайте собі відпочити, а лише потім беріться за виправлення. І не доводьте редагування до абсурду — не будьте Кафкою, який переписував тексти по 2-3 рази і відтягував видання своїх творів.


Що буде складно продати на українському ринку?

  • Книжки обсягом понад 100-120 тисяч слів.
  • Поезію та есеїстику (на жаль).
  • Науково-популярну літературу, якщо ви не credible expert у темі.
  • Ваші мемуари.
  • Експериментальну літературу.
  • Потенційно дорогі ілюстровані видання.


Книга написана. Що далі?

Отже, у вас є готовий рукопис, відредагований і відкоментований бета-рідером. На цьому етапі непогано було б мати свого літературного агента, але в Україні поки що ця професія не надто популярна (зовсім непопулярна), тому цю роль доводиться брати на себе самим авторам.

Перш ніж писати у видавництва, обов’язково підготуйте рукопис, щоб внутрішньому рецензенту було простіше з ним ознайомитись:

  • пронумеруйте сторінки;
  • переконайтеся, що всюди один шрифт (найкраще – Times New Roman, 12 кегль, подвійний інтервал), стандартні поля і однаковий формат назв розділів;
  • додайте зміст на початку рукопису;
  • зробіть титульну сторінку, де є назва твору, ваше ім’я та прізвище;
  • не використовуйте марковані списки;
  • потурбуйтеся про примітки, якщо вони потрібні, — це ваша робота, а не редактора.

А в ідеалі — знайдіть вимоги до рукописів на сайті видавництва, куди надсилаєте книгу. Також обов’язково дослідіть ринок і переконайтеся, що воно видає книжки вашого профілю.


Як комунікувати з видавцями?

Автор, який пропонує видавництву свою книгу, повинен надіслати видавцеві: 

  • листа;
  • своє резюме;
  • уривок, якщо це нон-фікшн, або синопсис, якщо це художня література (не плутати з анотацією!).

Анотація — це коротке (1 абзац) окреслення сюжету книги з натяками та гачками, які мають зацікавити читача. Але ж вам потрібно зацікавити не його, а редактора! Для цього ви надсилаєте йому синопсис — 1-2 сторінки наступної інформації про вашу книгу: жанр, обсяг, тема, час і місце дії, хто ваші герої, хронологічний переказ подій і фінал тексту.

Ваш перший лист видавцеві має виглядати приблизно так:

 

Типові помилки у спілкуванні з видавцями

  • Намагатися домовитися телефоном.
  • Приходити у видавництво без запрошення.
  • Намагатися «продати» рукопис редакторові чи директору видавництва після друку в іншому видавництві.
  • Наполягати на праві обирати одразу все (обкладинку, формат, наклад), особливо якщо це ваша перша книжка.
  • Починати перемовини ще до того, як книжка готова.


Вашу книжку взяли?

Ось що тепер вам може запропонувати видавництво:

  • перший стандартний тираж (500-1000 штук);
  • аванс;
  • відсоток від продажів (12-15%), але боротися варто за гонорар (бо відсотки важко відстежити);
  • редактора і коректора;
  • верстку книги;
  • промо і презентації книги;
  • представляти вас за кордоном і подавати вашу книгу на премії.

Важливо: під час підписання договору обов’язково перевірте наявність пункту, згідно з яким видавець зобов’язується видати книгу, а також переконайтеся, що у договорі чітко зазначено порядок виплати гонорару. І передавайте права на публікацію твору на 2-5 років, а не назавжди.


Вашу книжку не взяли?

По-перше, не засмучуйтесь. Хай як це прозвучить, але у вас буде чимало відмов, сприймайте це стоїчно.

Якщо жодне видавництво не хоче вас друкувати, подумайте про літературні конкурси, часткове (або й повне) покриття витрат на тираж, публікацію електронної книги чи публікацію онлайн — на власному сайті, у соцмережах, віртуальних видавництвах. Так ви точно матимете книжку і фідбек від читачів. З іншого боку, в такому випадку книга навряд чи потрапить на полиці магазинів, тому спершу краще спробувати більш традиційні варіанти.


Твердо налаштовані написати книгу, якою зачитуватиметься вся країна? 1 жовтня у Центрі літературної освіти LITOSVITA стартує перша
річна програма з письменницької майстерності

Учасники отримають ґрунтовну літературну освіту, оволодіють теорією та практичним інструментарієм письма. У підсумку кожен напише роман, повість чи збірку оповідань, які розглянуть українські видавництва! Реєстрація за посиланням. І не забудьте сказати, що ви від Happy Monday 🙂

Читайте також

«Я работаю писательницей!» Интервью с Тамрико Шоли

Не тільки про коми: чим насправді займається редактор та як потрапити на роботу у видавництво

Чим заробляє на життя літературний критик і яким він має бути?

Ещё 4 интересные статьи

Конспект книги «С понедельника»: как воплощать свои мечты?

Как превратить мечту в цель, а цель — в достижение? Конспект книги «С понедельника»

Як обрати професію: поради й інструменти

Як знайти «свою» професію: корисні поради й інструменти

5 онлайн-інструментів для продуктивності

Як підвищити власну ефективність: 5 онлайн-інструментів для продуктивності

Книга "Спитай у керівника" Елісон Ґрін

Що говорити на співбесіді: поради з книги «Ask a manager»