Як це — працювати у Tesla? Український інженер про роботу у США та Ілона Маска

Ігор Штурма, Firmware Engineer у Tesla, розповідає, як проходить процес відбору в одну з найвідоміших компаній світу, як організована робота офісу та як деякі працівники між собою називають Ілона Маска.

Ігоре, як ви опинилися в Tesla? Це була ваша ініціатива чи компанія сама вас знайшла?

Здається, Tesla сама мене знайшла. Я приїхав у Штати не через роботу, але планував за кілька місяців почати активно шукати собі позицію. У першу чергу я оновив свій LinkedIn-профіль, і ми з дружиною поїхали подорожувати Флоридою.

Одного дня я отримав e-mail від рекрутера Tesla з питанням, чи не вабить мене перспектива долучитися до революції у світі персонального транспорту. Це була моя перша взаємодія з компанією. Я підтвердив свою зацікавленість, але після цього діалог якось незрозуміло припинився і я сфокусувався на інших пропозиціях. Аж раптом майже через місяць отримав наступного листа із запрошенням продовжити спілкування.


Чи розглядали ви пропозиції роботи від інших компаній?

Перед тим, як із Tesla написали мені вдруге, я вів діалог з кількома компаніями, що запрошували мене на інтерв’ю у різні міста. Моє перше інтерв’ю було з ASML — це голландська компанія з офісом недалеко від Нью-Йорку, яка розробляє обладнання для виробництва мікрочіпів. Інтерв’ю пройшло добре, але офер вони мені чомусь не виставили, що й на краще. Бо інакше я б так і застряг у Коннектикуті, де час наче зупинився у 80-х, принаймні таке склалося враження.

Наступне інтерв’ю було з Disney у Сіетлі. Деталі позиції вони тримали у повній таємниці до підписання угоди про нерозголошення на веселому фірмовому бланку з Міккі Маусом. Після розкриття карт стало зрозуміло, що це не та робота, яка мене дійсно цікавить.

Ще одне інтерв’ю у мене було заплановано у штаб-квартирі Microsoft у Редмонді. Я відмовився в останній момент, за день до подорожі. Жодного дня не шкодував, Microsoft — це нудота. Але головною причиною тоді було моє рішення сфокусуватися на власному проекті, що почав набирати оберти. Тому я залишив у своєму списку лише кілька компаній, які були мені справді цікаві, зокрема Tesla.


Як проходив процес відбору у Tesla? Які його особливості?

Рекрутер домовилася зі мною про телефонний дзвінок і для початку розпитала про попередню кар’єру, мотивацію і тому подібне. Потім — скрінінг з інженером. Після цього був тест на програмування з десятком задач, який потрібно було вирішити за обмежений час і відправити назад. Наприклад, вказати на помилку у фрагменті коду, запропонувати структури даних з певними властивостями чи реалізувати нескладний алгоритм.

І лише після ще одного технічного інтерв’ю по телефону мене запросили на співбесіду в офіс. Перша задача — презентація на довільну технічну тему з досвіду попередніх проектів. Після презентації — п’ять чи шість індивідуальних інтерв’ю по 45 хвилин. Останнє з них — з головою підрозділу, якого запрошують тільки тоді, коли попередні оцінки здебільшого позитивні, інакше він не витрачає свій час.

Наостанок мене попросили у формі листа-звернення до Ілона Маска написати про мою винятковість та найбільші досягнення.

За легендою, Маск особисто їх читає. Сильно сумніваюся, але формат такий.

Взагалі, інтерв’ю для розробників більш-менш подібні в усіх компаніях Долини. Треба бути готовим писати код біля білої дошки та демонструвати свої аналітичні здібності, орієнтуватися у базових алгоритмах, гарно знати свою профільну область.

Специфіка може відрізнятися від команди до команди, до того ж у кожного інженера є свої улюблені запитання для кандидатів. Це не стандартизовано, але перед інтерв’ю рекрутер узгоджує, хто на чому буде робити акцент. Наприклад, хтось сфокусується на знаннях мови програмування та попросить написати код, хтось поспілкується про системи керування, іще хтось — про розуміння апаратної частини. У кожного дві-три теми, одна з яких головна.

Наприкінці інтерв’ю робиться висновок за всіма темами та ставиться оцінка кандидату. Також оцінюється легкість спілкування та його чи її відповідність культурі компанії.

Потім команда збирається разом, обговорює свій досвід взаємодії та приходить до загального консенсусу. На підставі цього рекрутери планують подальші кроки.


Яка конкуренція серед кандидатів на роботу в Tesla?

Завдяки привабливості бренду конкуренція дуже висока. Остання цифра, яку я пам’ятаю, — біля 500 тисяч отриманих резюме у 2017 році. Але це глобально, не тільки на інженерні позиції. А втім, і стандарти дуже високі.


Кого найчастіше наймають? Як виглядає кандидат, який підходить Tesla?

Велику роль крім професійної кваліфікації грає культурна відповідність духу компанії. Це те, що ми називаємо scrappy та resourceful — кмітливість, винахідливість, вміння імпровізовано вирішувати задачі без детальних інструкцій та спеціалізованих інструментів. Є проблема — треба вигадати, як її вирішити з тим, що є у наявності, а не чекати на додаткові ресурси чи ще гірше — намагатися довести, що вирішити її неможливо.

Філософія Ілона Маска у тому, що тільки фізика — це закон.

Як організована робота в компанії? Чи є у співробітників свобода, чи все ж таки панує директивне управління?

Свобода є, іноді навіть забагато — коли у кожного власна думка щодо однієї проблеми, то буває складно домовитися. Ось тільки обсяги того, що повинно бути зроблено ще вчора, не особливо дозволяють відхилятися від траєкторії. Глобальні рішення, звичайно, приймаються зверху і не завжди враховують поради інженерів. Періодично Ілон скидає нам на голову якийсь сюрприз через Twitter. Структура організації відносно плоска та заохочує прямі горизонтальні комунікації. Наприклад, між мною — рядовим інженером — та Ілоном у ієрархії всього три людини.


Розкажіть трохи про офіс, внутрішні правила і процеси.

Зізнаюсь, коли я вперше приїхав на інтерв’ю, офіс мене шокував: щільна посадка, навалення моніторів, жодних перегородок. Здивувало, що у таких умовах взагалі можна вдумливо працювати, але до всього звикаєш. До речі, стіл Маска тоді займав місце у кутку в загальному приміщенні, теж не відділений нічим, окрім трохи більшого, ніж у інших, вільного простору.

Робочий день ненормований. Іноді можна працювати з дому, але від тебе очікується постійна готовність допомогти вирішити чи зрозуміти якусь проблему, хоч би й серед ночі. Робоча поштова скринька у всіх налаштована на телефонах.

Девелопмент-процеси типові для софтверних компаній: планові двотижневі реліз-цикли, неперервна інтеграція. Ми не керуємося принципами якоїсь певної методології, а експериментуємо з власними процесами у підрозділі. Регулярних стендапів не робимо, але сам процес дуже інтенсивний.


У Tesla всі трудоголіки? Чи вдається вам дотримуватися балансу між особистим життям і роботою?

Не всі, але багато хто. Це сильно залежить від команди — у різних команд своя мікро-культура. Хтось кожного дня командою їде на обід у місто, а хтось зазвичай їсть перед своїм комп‘ютером. Найсуворіше, мабуть, у тих, хто працює з автопілотом, хоча в інших команд теж бувають аврали.

Я намагаюся не сидіти вечорами більше стандартних годин, і останнім часом мені це вдається. А деяким наче взагалі не потрібен баланс. У нашій команді є працівник, який їздить на роботу корпоративним шатлом із Берклі. З типовим трафіком дорога займає у нього майже дві години в один бік. У шатлі він зазвичай працює. Потім повний робочий день в офісі і ще дві години назад. Нормальні такі дванадцять годин робочого часу щодня, і так багато років поспіль.


У чому ваша головна мотивація працювати у Tesla?

Мені цікаво змінювати індустрію і робити те, чого до нас ще не робили, а не повторювати чиїсь результати. Цікаво спостерігати за еволюцією продукту та технологій, що втілені у ньому, як за результатом праці, зокрема і моєї власної. 

Унікальність Tesla як автовиробника у тому, що ми безперервно вносимо зміни та відправляємо регулярні програмні оновлення своїм користувачам, зокрема додаємо нові функції до машин, що вже в експлуатації. Коли новий апдейт з твоїм кодом викликає захоплення у пресі та соціальних мережах — це винагорода для розробника.

Також для інженера-гіка працювати з машинами — це задоволення: коли розумієш, як працює система, можеш модифікувати код, під’єднатися до її інформаційної мережі, завантажити свої зміни і бачити, як вона виконує нові трюки.

Іншим важливим фактором для мене є колеги — я працюю з дуже розумними людьми, у яких завжди є чому вчитися. Врешті-решт, працювати у Tesla — це престижно, і мені важливо працювати над продуктом, яким можна пишатися.


Яке головне відкриття ви для себе зробили, працюючи тут? Чого навчилися?

Моє головне відкриття — це здатність малої групи завзятих людей змінювати світ, яку не варто недооцінювати.

Працюючи над кодом, що керує рухом машини, я багато дізнався про аналіз та розробку систем, від функціонування яких залежить життя та здоров’я людей. Це безцінний досвід, який залишиться зі мною, над чим би я не працював у майбутньому. Навіть при розробці систем, що не класифікуються як критичні, такий досвід допомагає бачити додаткові аспекти, важливі для надійності та відмовостійкості, а отже — приймати кращі архітектурні рішення.


Ви знайомі особисто з Ілоном Маском? Ваші враження?

Особисто — ні, але його присутність усюди, компанію неможливо уявити без Ілона. Tesla — це Ілон.

З того, що я знаю, — він дуже жорсткий і непередбачуваний керівник. Хлопці з автопілоту між собою звуть його Сингулярність. Топ-менеджери, які рапортують йому безпосередньо, або мають сталеві нерви, або дуже швидко йдуть шукати іншу роботу.

Ілону варто було б демонструвати трохи більше поваги до своєї багатотисячної інженерної організації, за результати важкої праці якої він отримує усі почесті. Але він геніальний візіонер і знає, як досягти цілей, що здаються багатьом неможливими.

До того ж, він гарний шоумен, а люди, як відомо, люблять шоу.

Які фахівці сьогодні потрібні Tesla? Чи є шанс потрапити туди українським фахівцям і що для цього потрібно?

Гарні інженери завжди потрібні. Хоча у світлі останніх скорочень відбір зараз призупинився, окрім критично необхідних працівників. Сподіваюся, що це тимчасові обмеження і ми скоро почнемо розширюватися знов, бо кількість проектів продовжує зростати.

Якщо плануєте працювати будь-де у США — безперервно працюйте над своєю англійською. Не може бути «достатньо гарної» англійської, здатність вільно розмовляти надзвичайно впливає на впевненість у собі, а це важливо для кар’єри.

Шанс отримати позицію не залежить від національності, але візова система США створює суттєві перепони для залучення іноземних талантів. Все набагато простіше, якщо ви вже маєте діючий дозвіл на роботу у США.

Якщо хочеться змінювати світ, моя порада — не зупиняти свій пошук на якийсь одній компанії. Ми живемо у цікавий час, коли фантастика швидко стає реальністю, і у нас є багато можливостей долучитися до змін.


Як українка стала програмісткою WhatsApp

Ещё 4 интересные статьи

Инна Галецкая об опыте получения МВА за границей

Я получила степень МВА за границей. И вот почему это круто

Как работать во время путешествий

Как выжить в путешествиях: лайфхаки для поиска работы

Як отримати роботу після стажування

Як проявити себе на стажуванні, щоб залишитись у компанії?

Як це — працювати з колегами з усього світу? Історії українців у міжнародних командах