Чому компанія повинна піклуватися про психічне здоров’я своїх співробітників?

психічне здоров'я

Тема психічного здоров’я на роботі сьогодні активно обговорюється на конференціях і піднімається у медіа. Пояснюємо, що тут до чого, чому проблеми емоційної сфери – не завжди особиста справа кожного і навіщо компанії займатися психічним здоров’ям своїх співробітників.

За кожною посадою у колективі стоїть жива людина з власною життєвою історією та досвідом, для якої робота – це і можливість самореалізації, і потенційне джерело стресу. 


Фактори ризику

У сприятливих  людина розвивається і реалізує свій потенціал. Але якщо вона регулярно перебуває у стресовому стані, це може стати проблемою не тільки для неї, але й для компанії.

Що спричиняє хронічний стрес:

фізична і емоційна втома;
невідповідність очікувань реальності;
порушення особистих і професійних кордонів на роботі;
соціальна та емоційна ізоляція;
знецінення себе чи колег / клієнтів;
зниження якості власного життя і роботи.

Кожен по-різному реагує на стреси. Є і більш вразливі люди, чиї ресурси можуть вичерпуватися швидше.

Можливо, серед ваших колег хтось прямо зараз страждає від одного чи кількох психічних розладів. А ви просто цього не помічаєте.

Найбільш розповсюджені психологічні проблеми офісних співробітників – це депресії, тривожні, посттравматичні, харчові розлади, розлади пов’язані зі вживанням алкоголю і психоактивних речовин.

У свою чергу турбота про психічне здоров’я і належна профілактика психічних розладів можуть поліпшити якість життя співробітників, а отже, і продуктивність їхньої роботи. 


Хто несе відповідальність – компанія чи співробітник?

Хтось може сказати, що відповідальність за власне психічне здоров’я лежить на самій людині, адже кожен повинен сам про себе піклуватися. До чого тут взагалі компанія? Бізнесу потрібні здорові і продуктивні співробітники. А хворі нехай вирішують свої проблеми самостійно, і компанія їм не нянька.

Але з іншого боку, люди проводять на роботі чи не більшу частину свого життя. І, на жаль, досить рідко можуть вирішити свої психічні проблеми самостійно. Компенсаторні механізми мозку і прагнення збудувати успішну кар’єру заважають вчасно виявити ознаки емоційного вигорання. А іноді каталізатором погіршення психічного стану можут стати навіть умови праці, а до цього компанія має безпосерднє відношення.

Крім того, бізнес несе фінансові збитки через проблеми з ментальним здоров’ям своїх співробітників, і це факт.

Найкращий варіант – розділити відповідальність між співробітниками і компанією. При цьому дуже важливо, щоб про профілактику психічних розладів у своїх командах дбали менеджери усіх рівнів. У такому випадку до цього долучаться і співробітники. Інакше ініціатива не приживеться надовго.


Навіщо компанії
піклуватися про психічне здоров’я співробітників?

1. Щоб попередити емоційне вигорання всього колективу 

Будь-яка компанія працює як єдиний організм, що складається з людей. А людям властиво переживати різні почуття і виражати різні думки. Важливо, щоб умови праці та стосунки у колективі сприяли особистісному і професійному розвитку, а отже – і розвитку компанії.

2. Щоб підвищити залученість і знизити плинність персоналу 

Бути здоровим у фізичному і психічному контексті – така ж необхідність, як і потреба у самореалізації, зокрема професійній. Вона займає важливе місце в ієрархії людських потреб. Тільки ментально благополучна людина можна реалізувати власний потенціал. Нерідко саме ця потреба змушує працівників змінювати місце роботи. Тому турбота про здорову психологічну атмосферу може зменшити плинність кадрів у колективі.

3. Щоб досягати економічної вигоди 

Всесвітньої організації охорони здоров’я дослідила, що депресія і тривожні розлади обходяться світовій економіці в 1 трильйон доларів на рік у вигляді втрати продуктивності.

Часто компанії стикаються з тим, що співробітники пропускають роботу через хвороби психосоматичної природи. Люди втрачають інтерес до роботи і саботують процес виконання завдань (іноді навіть несвідомо). При цьому компанія починає в буквальному сенсі втрачати гроші.

Підтримка емоційного благополуччя співробітників зменшує відсоток витрат на оплату лікарняних та прихованого саботажу і підвищує загальну ефективність бізнесу.

Як компанія дбає про співробітників, так і вони дбають про клієнтів, які приносять прибуток бізнесу.


Як на практиці виглядає турбота компанії про психічне здоров’я?

Тема психічного здоров’я на роботі сьогодні активно обговорюється на конференціях і піднімається у медіа. Так, на Всесвітньому економічному форумі в Давосі бізнес-співтовариство обговорювало, як боротися з упередженнями в цій сфері і створювати більше робочих місць для тих, хто має досвід психічних розладів. Джон Флінт, СЕО одного з найбільших фінансових конгломератів HSBC, заявив, що, люди, які пережили  психічні проблеми, можуть бути цінними співробітниками: «Вони більш стійкі та кмітливі».

Український бізнес також починає піклуватися про ментальне благополуччя співробітників.

У багатьох українських ІТ компаніях створюють умови, в яких люди можуть підтримувати свій work-life баланс. Наприклад, встановлюють гнучкий графік, надають опції роботи з дому, відкривають кімнати для відпочинку, масажні кабінети і спортзали для зняття стресу. Дехто підтримує спортивні ініціативи – наприклад командну участь у бігових марафонах. Це покращує не тільки фізичний, але й емоційний стан співробітників. 

  В українському офісі компанії Deloitte проводяться серії практичних медитацій на роботі і виїзні ретріти.

У компанії 4Service перед запусками проектів працюють рефлексивні групи, а також групи особистісного росту. А для відновлення працездатності співробітників є спеціальна кімната психоемоційного розвантаження.

Компанія METRO Cash and Carry піклується про своїх співробітників через лідерів. Їх активно навчають підтримувати емоційний стан співробітників компанії. У компанії також працюють програми визнання, які допомагають людям почуватися комфортно, а отже, надавати якісний сервіс клієнтам.

Докладніше про психічне здоров’я — на конференції Mental Health and Emotional Well-being conference for Business 13 березня 2019 р.

Дякуємо за участь у підготовці статті лікаря-психолога Антона Єрмолаєва, співзасновницю конференції Mental Health and Emotional Well-being for Business і експертку з психічного здоров’я в організаціях Анну Метельську, а також соціального психолога і консультантку з психічного здоров’я в організаціях Тетяну Вовк.


Хочете стати більш стійким до стресових ситуацій? Розвивайте резілієнс!

Ещё 4 интересные статьи

Як усвідомити свої сильні сторони та використовувати їх у роботі?

Як усвідомити свої сильні сторони та використовувати їх у роботі?

Як розповідати на співбесіді про свої слабкі сторони?

Як розповідати на співбесіді про свої слабкі сторони?

8 безкоштовних ресурсів для вивчення бізнес-англійської

8 безкоштовних ресурсів для вивчення бізнес-англійської

Конспект книги "Нові правила ділового листування"

Перш за все — повага й турбота. Конспект книги «Нові правила ділового листування»